Persbericht Stichting Heilloze Weg

Vernietiging  Bestemmingsplan Aan­slui­ting A9 Heiloo

Gepubliceerd op 15 september 2019

De Raad van State heeft het hele Bestemmingsplan Aansluiting A9 Heiloo vernietigd.

Stichting Heilloze Weg is daar zeer verheugd over, maar niet verbaasd.  De Nederlandse Raad van State moet nu eenmaal het Europese Hof van Justitie volgen.

Wij hebben in Nederland immers samen gekozen voor Europa.  En de Europese lidstaten hebben er gezamenlijk voor gekozen om bepaalde kwetsbare, voor ernstig bedreigde flora en fauna onmisbare, natuurgebieden streng te beschermen. In Nederland vallen de zogeheten Natura2000-gebieden onder dit strenge beschermingsregime.  Dit alles is democratisch zo besloten.

In november 2018 heeft het Europese Hof een streep gehaald door de Nederlandse stikstof-wetgeving. Nederland moet nu haar stikstofwetgeving aanpassen. Uitgangspunt is dat de  Natura2000-gebieden in eerste instantie gezond moeten zijn. De wet spreekt van het op  “instandhoudingsniveau” brengen. Dat instandhoudingsniveau is per Natura2000-gebied anders al naargelang de aanwezige flora en fauna.  Het ene gebied zit verder onder dit niveau dan het andere en weer andere gebieden kunnen op al op dit niveau zitten.  Voor elk gebied wordt een beheerplan opgesteld om de instandhoudingdoelstellingen te realiseren.

De nieuwe regels stellen dat pas als een Natura2000 gezond is oftewel op het instandhoudingsniveau is gebracht, nieuwe activiteiten die stikstof veroorzaken zijn toegestaan mits daar vooraf met zekerheid een afdoende  compensatie tegenover staat.  Die eis van vooraf zekerheid over de compensatie is nu een harde eis. Vage toezeggingen en prognoses voldoen niet meer.

Het draait dus niet om meer of minder stikstof door de ene of de andere straat of door het ene of andere dorp. Nee, het gaat om de stikstofvervuiling in de Natura2000-gebieden. Vlak bij Heiloo zijn dat het duingebied, de Eilandspolder en het Wormer en Jisper Veld.

Meer afslagen die het verkeer dichter naar Natura2000-gebieden leiden, of woningen of bedrijven die dichter op deze gebieden gebouwd worden, betekenen meer stikstofvervuiling in die Natura2000 gebieden. Bij Heiloo zitten deze gebieden helaas ver onder hun instandhoudingsniveau.

Als de wet zegt dat we ons aan de maximumsnelheid moeten houden, dan krijgen overtreders een boete.  Als de wet zegt dat we ons aan de regels voor een maximum vervuiling moeten houden, verzint de Nederlandse overheid een regeling om daar collectief onderuit te komen en wordt overtreding jarenlang gedoogd.

Stichting Heilloze Weg heeft niets meer of minder gedaan dan de overheid gevraagd om zich aan haar eigen, democratisch tot stand gekomen wetten en regels te houden.

De Raad van State heeft uitgesproken dat dit verzoek rechtmatig is.